e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Reklama

Reklama

Porada dnia

Czytam egodziecka.pl

  • "Egodziecka.pl bywa dla mnie źródłem inspiracji do pracy, a także przypomina mi niejednokrotnie o ważnych kwestiach."

    Agata - mama 10-letniego Tymona, Gliwice

Partnerzy

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Zabawy z niemowlakiem (9-12 miesięcy)

dodano: 06-12-2012
W co bawić się z maluszkiem między 9 a 12 miesiącem życia? Zobacz garść sprawdzonych pomysłów na rozwijające zabawy.

Zabawa jest najlepszą naturalną metodą nauki, poznawania świata, kształtowania więzi z opiekunami. Bawiąc się z dzieckiem, pomagamy maluchowi rozwijać się, poznawać samego siebie, porozumiewać się z otoczeniem.

Pamiętaj! Zabawki dziecka powinny zawsze być odpowiednie do jego wieku i możliwości. Ważne by zabawy były zróżnicowane, gdyż wówczas łatwiej będzie rozwinąć zdolności i umiejętności Twojego maluszka.

Co dzieje się w rozwoju niemowlaka od 9 miesiąca życia?


Dziecko od 9 miesiąca do pierwszych urodzin: bada szczegóły zabawki, obraca zabawkę na wszystkie strony, interesuje się książeczkami z obrazkami, naśladuje dźwięki i wyraz naszej twarzy, zaczyna używać chwytu pęsetkowego, buduje pierwsze konstrukcje. Następuje rozwój koordynacji oko-ręka co pozwoli mu później samodzielnie jeść, pić, będzie niezbędne podczas pisania. Niemowlę w tym czasie zaczyna czworakować i mówi pierwsze słowa.

W co bawić się z maluszkiem między 9 a 12 miesiącem życia?

•    POŚCIG NA CZWORAKACH (ćwiczymy motorykę dziecka, pracujemy nad synchronizacją ruchową, ćwiczymy podążanie wzrokiem za osobami). Sadzamy malucha na gładkiej powierzchni, sami ustawiamy się obok niego, zaczynamy iść na czworakach i zachęcamy do tego dziecko. Kiedy dziecko się rusza możemy je gonić lub zachęcić by dziecko nas goniło. Gdy dziecko nas dogoni, dajemy się złapać i okazujemy radość z tego powodu.

•    MAŁY PICASSO (ćwiczymy koordynację wzrokowo-manualną, rozwijamy kreatywność, wprowadzamy w świat kształtów i kolorów)

Będziesz potrzebować:
kartkę papieru, kilka ziemniaków, pędzel

Kroimy ziemniaki na pół ziemniaki malujemy farbkami, tak by mogły służyć jako pieczątki. Rozkładamy duży kawałek papieru na podłodze podajemy dziecku „pieczątki” i pokazujemy jak je użyć. Po skończeniu dzieła sztuki zawieszamy je np. w dziecięcym pokoju, na lodówce.

•    RYBAK (ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową, pracujemy nad uwagą i koncentracją)

Będziesz potrzebować: kolorowe piłeczki, dwa wiaderka

Kąpiel to wspaniała okazja do zabawy i jednocześnie nauki. Wkładamy dziecko do wanny (woda powinna sięgać do pępka). Pokazujemy maluchowi kolorowe piłeczki, następnie wkładamy je do wody. Dajemy dziecku wiaderko i uczymy łowić piłeczki. Na brzegu wanny kładziemy drugie wiaderko do którego dziecko wkłada wyłowione piłeczki

•    PAN TIK TAK (rozwijamy zdolności słuchowe)

Będziesz potrzebować: zegarek lub budzik wydający głośne dźwięki.

Pokaż dziecku zegarek lub budzik. Zaśpiewaj: Jestem Pan Tik Tak, ten zegar to mój znak. Tak tak tak, to pan Tik Tak, a zegar to jego znak.
Schowaj gdzieś zegarek (za fotel, pod koc, przykryj pieluszką). Spytaj malca; „Gdzie jest Pan Tik Tak?”. Pomóż maluchowi znaleźć zegarek kierując się dźwiękiem tykania.

•    MOJE CIAŁKO (rozwijamy świadomość własnego ciała)

Powiedz wierszyk i pokaż na sobie wymieniane części ciała. Potem chwyć dziecko za rączkę i pokazuj nią poszczególne części ciała. Dzięki rymom dziecko łatwiej zapamięta nazwy.
Dotykam włosków, oczek i uszek. Dotykam brody, brzuszka i nóżek.
Dotykam szyjki, plecków i pupki. Dotykam uda, kolanka i stópki.

PIERWSZE SŁOWA - czyli jak rozwijać mowę maluszka od 9-12 miesiąca życia?

•    Pozwól dziecku na zlizywanie z ust dżemu, jogurtu.

•    Róbcie śmieszne miny, wydawajcie dziwne odgłosy (nadymajcie policzki, cmokajcie, mlaskajcie). Bawcie się przed lustrem aby dziecko mogło obserwować ruch języka.

•    Pokazuj dziecku zabawki, które zaskakują np. wyskakujący pajacyk oraz zabawki dźwiękowe- skłonią one maluszka do reakcji werbalnych.

•    Pobawcie się telefonem zabawkowym udając rozmowę i wydając wiele dźwięków.

•    Bawcie się pacynkami, które pozwalają na prowadzenie rozmowy i naukę pierwszych słów.

•    Oglądajcie wspólnie książeczki, wskazuj palcem przedmioty, ludzi na obrazkach i podawaj ich nazwę.

•    Na głos czytaj krótkie zdania.

•    Przerywaj czytanie czekając czy dziecko „skomentuje” jakiś element opowiadania.

•    Czytaj książeczki wydające różne zabawne dźwięki.

Przyjemnej zabawy!

Anna Chrzan - psycholog

playdoh_ego
Opublikowane w: ABC rozwoju dziecka
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.