e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Reklama

Reklama

Porada dnia

Czytam egodziecka.pl

  • "Jakiegokolwiek tematu nie szukałabym w portalu Egodziecka.pl - na taki trafiam - a to  o nauce czytania dla kilkulatków, a to o tym, jak postępować z niemowlakami, a to o tym, czy stosować kary, czy nagrody czy może żadne z nich..."

    ...

Partnerzy

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

W czym może przejawiać się talent dziecka? Rodzaje uzdolnień

dodano: 09-08-2017
Wiele osób sądzi, że utalentowane dziecko to takie, które świetnie radzi sobie w szkole, uzyskując bardzo dobre stopnie. Miarą talentu miałaby zatem być kariera prymusa. Ale przecież szkolne funkcjonowanie jest ważnym, lecz nie jedynym aspektem życia, a posiadane przez dzieci uzdolnienia i talenty mogą przejawiać się zupełnie inaczej. O jakich rodzajach zdolności można mówić?Odpowiada ekspert współpracujący z projektem Podwórko Talentów NIVEA, psycholog dziecięcy dr Aleksandra Piotrowska.

 
Podejmowane w życiu czynności podzielić można na trzy grupy: związane z poznawaniem rzeczywistości, z organizowaniem działań w niej i ich wykonywaniem. Analogicznie można mówić o trzech rodzajach zdolności: poznawczych, organizacyjnych i wykonawczych. Zdolności poznawcze angażowane są w związku z przyswajaniem nowych informacji, ich rozumieniem, porządkowaniem czy samodzielnym odkrywaniem. To one odgrywają ważną rolę przy determinowaniu szkolnej kariery. Zdolności organizacyjne dochodzą do głosu, kiedy musimy zaplanować jakieś działania, przewidzieć potrzebne do ich wykonania elementy, czasem podzielić prace pomiędzy kilka osób, koordynować ich poczynania itp. Dzieci z takimi zdolnościami szybko zaczynają pełnić w swoich grupach role liderów, przywódców (choć nie muszą być najlepszymi uczniami). Ostatni we wspomnianym podziale rodzaj to zdolności wykonawcze, realizacyjne, wpływające na skuteczność samego działania wykonawczego – rysowania, odgrywania roli w przedstawieniu czy dekorowania upieczonego ciasta. Świetne uzdolnienia wykonawcze może prezentować dziecko, które ani nie jest wybitnym uczniem, ani organizatorem.

Najbardziej chyba znany podział zdolności bazuje na zakresie ich wpływu na zachowania i wyróżnia zdolności ogólne oraz specjalne. Zdolności ogólne, zwane inteligencją, determinują sprawność dziecka w licznych i różnorodnych działaniach, w których znaczący jest udział myślenia, dostrzegania zależności, rozumowania – niezależnie od rodzaju treści (odrabianie pracy domowej z geografii, rozumienie treści oglądanego filmu czy planowanie sposobu wydania kieszonkowego). Zdolności specjalne natomiast mają węższy zakres wpływu i wyznaczają sprawność działań tylko w pewnej dziedzinie, związanej z wybranymi treściami czy czynnościami. Najczęściej wśród zdolności specjalnych wyróżniamy zdolności ścisłe (np. matematyczne), humanistyczne, językowe, artystyczne, ruchowe. Podziały mogą być różnie szczegółowe – można mówić o zdolnościach artystycznych, albo (węziej) o muzycznych, albo (jeszcze węziej) o pianistycznych czy wokalnych. Można dysponować talentem sportowym, a dokładniej do biegów, szczególnie sprinterskich.

Warto mieć świadomość, że poszczególne grupy zdolności są od siebie w zasadzie niezależne – wybitny poziom zdolności ogólnych może iść w parze z brakiem zdolności artystycznych czy ruchowych, albo największy talent językowy w klasie ma dziecko doświadczające sporych trudności ze zorganizowaniem czegokolwiek albo zrozumieniem fizyki. Ale z drugiej strony może być i tak, że w jednym dziecku drzemie więcej niż jeden talent.
 
Dr Aleksandra Piotrowska

Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją psychologia szkolna (rozwojowa i wychowawcza) oraz psychologia pracy. W ramach prowadzonych prac naukowych zajmuje się m.in. problematyką funkcjonowania ludzkiej pamięci i jej determinantów, wyznaczników dojrzałości szkolnej dziecka, funkcjonowania dziecka w środowisku szkolnym, roli mediów cyfrowych w rozwoju dziecka. Poza pracą naukową i doradztwem rodzicom i nauczycielom działa także w obszarze propagowania wiedzy psychologicznej poprzez współpracę z m.in. ze stacjami radiowymi oraz telewizyjnymi. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji zarówno naukowych jak i popularyzatorskich, m.in. książki „Szczęśliwe dziecko czyli jak uniknąć najczęstszych błędów wychowawczych”. Jest  też społecznym doradcą Rzecznika Praw Dziecka i Komitetu Ochrony Praw Dziecka.  
 
Opublikowane w: Czytelnia

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.