e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Porada dnia

Wydarzenia

Czytam egodziecka.pl

  • ”Egodziecka.pl to dla mnie źródło inspiracji. Portal poleca świetną literaturę fachową, którą ja z kolei polecam moim Klientom."

    Justyna Sawicka, www.bookafka.pl

Reklama

Reklama

Partnerzy

Patronaty

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Najnowsze na forum

Agresja

dodano: 17-06-2011
Agresywność to zachowanie, które prowadzi do pogwałcenia praw innych osób. Są  to napastliwe sposoby zachowania, mające  charakter aktywny lub bierny, świadomy lub nieświadomy, wyrażane werbalnie lub motorycznie, przejawiane wobec siebie samego lub innych – zwierząt, ludzi, przedmiotów.
We wczesnym dzieciństwie nieopanowane agresywne sposoby zachowania są w znacznym stopniu normą. U starszych dzieci bezpośrednia agresja przejawia się w bójkach, złym traktowaniu innych dzieci, męczeniu zwierząt, kradzieży, naruszeniu zasad, niszczeniu przedmiotów, aż do zranienia ciała, gwałtów, czynów niszczycielskich i wandalizmu.

Przejawy agresji ukrytej, pośredniej, sprowadzają się, między innymi, do agresywnych kłamstw, stałej opozycji, wrogiego izolowania się, prowokowania, cieszenia z niepowodzeń innych, ironii, cynizmu, drwiny, upartego milczenia. Również takie działania jak ucieczki, kradzieże, podpalenia wynikają z agresywnych impulsów. Tłumienie agresji może doprowadzić do zaburzeń nerwicowych.

Istnieją różne teorie dotyczące przyczyn agresji, wśród nich najważniejsze jest  rozumienie jej jako następstwa frustracji, traktowanie jako popędu lub działanie  wyuczone przez naśladowanie.

Formy agresji mogą mieć charakter konstruktywny (obserwowane w różnych fazach rozwoju dziecka dążenia służące samoakceptacji i prawidłowemu rozwojowi, zmierzające do socjalizowania), ale też destrukcyjny.

Anna Kossowska-Lubowicka - specjalista psychologii klinicznej

Opracowano na podstawie książek:
12. "Psychiatria wieku rozwojowego” pod red. Anieli i Marii Popielarskich, rozdz. 12. pt. "Zaburzenia zachowania i nieprawidłowy rozwój osobowości u dzieci i młodzieży” autorstwa Haliny Sulestrowskiej
Opublikowane w: Zaburzenia
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Komentarze

  • Umieszczone przez: Gabrysia wtorek, 14 Maj 2013 10:43
    Powyższy opis agresywnego zachowania u dziecka idealnie oddaje codzienne problemy z moją córką.
    Dziękuję za zamieszczenie tego tematu.

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

Co, gdzie, kiedy - Qlturka.pl

Warto przeczytać - Qlturka.pl

  • O tym, czy talenty są dziedziczne, związkach z teatrem, radiem i literaturą dla dzieci mówią Sława, Liliana i Henryk Bardijewscy - członkowie rodzinnego klanu pisarzy i krytyków.
  • Kot w butach, kura samograjka oraz słoń z trąbami dwiema, to bohaterowie wiersza Jana Brzechwy, którzy zostali ożywieni przez młodych filmowców z Podkarpacia. Najlepsze animacje zostały nagrodzone w ramach Projektu Animacja „Klatka po klatce".
  • Wraz z zakończeniem wakacji rozpoczyna się kolejny sezon działalności Klubu Małego Krytyka Literackiego. Od 2012 roku w Dziale Integracyjno-Biblioterapeutycznym Biblioteki Śląskiej w Katowicach odbywają się warsztaty literackie, podczas których mali uczestnicy próbują wcielić się w rolę krytyków literackich. Spotkania realizowane są w ramach Dyskusyjnych Klubów Książki, będących wspólnym projektem Instytutu Książki i Bibliotek Wojewódzkich. Adresowane są do uczniów szkół podstawowych.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.