e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Porada dnia

Wydarzenia

Czytam egodziecka.pl

  • "Jakiegokolwiek tematu nie szukałabym w portalu Egodziecka.pl - na taki trafiam - a to  o nauce czytania dla kilkulatków, a to o tym, jak postępować z niemowlakami, a to o tym, czy stosować kary, czy nagrody czy może żadne z nich..."

    ...

Reklama

Reklama

Partnerzy

Patronaty

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Najnowsze na forum

Metoda Dobrego Startu jako wszechstronna stymulacja rozwoju dziecka

dodano: 16-06-2011
W poszukiwaniu różnych sposobów i metod stymulujących rozwój dziecka, trafiłam na publikację Marty Bogdanowicz pt: „Metoda Dobrego Startu”. Przypomniałam sobie również, że metodę tę wiele lat temu stosowała już moja matka - nauczycielka, która „piosenką” wdrażała ją w życie swoich podopiecznych. Idąc więc śladami matki, kierowana chęcią bliższego poznania skuteczności owej metody, oraz coraz częstszymi problemami dzieci związanymi z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, postanowiłam pogłębić wiedzę z zakresu ww. metody. Dziś wiem, jak wielkie znaczenie odgrywa ona w mojej pracy.

Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez Martę Bogdanowicz na wzorach francuskiej metody Le Bon Depart, autorstwa Thei Bugnet. MDS adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz do dzieci starszych, których rozwój psychoruchowy przebiega z pewnymi nieprawidłowościami. Założeniem tej metody jest wszechstronne wspomaganie rozwoju dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji - językowych, wzrokowych, słuchowych, czuciowych (ruchu i dotyku), motorycznych oraz ich współdziałania. MDS kładzie też duży nacisk na ustalenie ręki dominującej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Stymulowanie wszystkich wymienionych funkcji odgrywa bowiem ogromną rolę w nauce pisania i czytania.

Podstawę zajęć prowadzonych MDS stanowi piosenka, której tekst służy do ćwiczeń rozwijających mowę, melodia zaś do wykonywania ćwiczeń w rytm tej piosenki i ćwiczeń ruchowych na instrumentach muzycznych, woreczkach i tackach wypełnionych kaszą oraz wielozmysłowego uczenia się i odtwarzania różnymi technikami figur geometrycznych i liter.
Metoda ta wpływa niezwykle twórczo na dzieci i wymaga tego samego od prowadzącego zajęcia.
MDS rozwija komunikację zarówno językową (mowę, czytanie, pisanie), jak i niejęzykową przez co jest użyteczna w terapii logopedycznej!

Dla logopedy MDS odgrywa dużą rolę w kształtowaniu kompetencji językowej zarówno w aspekcie odbioru, jak i budowania wypowiedzi. Metoda ta przewiduje stymulację mowy w trzech aspektach:
- fonologicznym (ćwiczenia różnicowania dźwięków mowy; dokonywanie analizy i syntezy logotomowej, sylabowej i fonemowej);
- syntaktycznym (wyodrębnianie w tekstach zdań i słów; ustalanie poprawności wyrazów i zdań pod względem gramatycznym; przekształcanie form gramatycznych);
- semantycznym (poszerzanie słownictwa; definiowanie wyrazów i ich kategoryzacji).
Wszystkie wymienione ćwiczenia są bardzo skuteczne w pracy z  dziećmi zarówno z grupy ryzyka dysleksji jak i osób z opóźnionym rozwojem psychoruchowym. Prowadzone ćwiczenia pozwalają dzieciom uniknąć niepowodzeń szkolnych lub całkowicie je eliminują.
Dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym poprzez prowadzone ćwiczenia rozwijają aktywność umysłową, usprawniają psychomotorykę, a tym samym lepiej  funkcjonują w środowisku rówieśniczym i szkolnym.

MDS ma również aspekt diagnostyczny. Na podstawie obserwacji dziecka, analizy trudności występujących przy wykonywaniu ćwiczeń oraz popełnianych błędów pozwala wnioskować o ich przyczynach - o rodzaju i głębokości zaburzeń.

MDS można i należy wykorzystywać do pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju (w celu stymulowania ich rozwoju) tak jak i z dziećmi z zaburzonym rozwojem (w celu terapii zaburzeń rozwojowych). Służą temu następujące formy MDS:
1.    Piosenki do rysowania - do wspierania rozwoju młodszych dzieci (od 4 roku życia) oraz starszych z opóźnionym rozwojem.
2.    Piosenki i znaki - dla uczniów klas 0 i I oraz dzieci z tzw. ryzyka dysleksji, w celu przygotowania ich do nauki czytania i pisania w okresie poprzedzającym naukę liter.
3.    Piosenki i litery - dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania w klasie 0 i I oraz dla uczniów dyslektycznych.

Wszystkie te formy MDS nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy, początkowo na materiale nieliterowym, następnie na materiale liter drukowanych i pisanych.

Zajęcia MDS mogą być prowadzone w grupie i indywidualnie. Podczas zajęć grupowych można pracować także indywidualnie z dzieckiem o poważniejszych  zaburzeniach rozwoju, od czasu do czasu umożliwiając mu włączenie się do zabawy. Metoda ta oddziałuje korzystnie na procesy emocjonalne i zachowania społeczne dzieci.

MDS jest coraz szerzej stosowana w terapii dzieci z uogólnionymi i głębszymi zaburzeniami  takimi jak: autyzm, porażenie mózgowe czy niepełnosprawność intelektualna.

Metodę tę często stosuje się w połączeniu z Metodą Ruchu Rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne. MDS rozwija głównie funkcje poznawcze i ruchowe, zaś MRR wspomaga głównie rozwój emocjonalny, społeczny i motoryczny.

Praca Metodą Dobrego Startu wymaga zarówno od prowadzącego jak i od dzieci dużych pokładów energii, ale nie ma nic równie motywującego i satysfakcjonującego od myśli, że nawet przy najcięższej pracy zawsze będzie towarzyszyć nam piosenka!

Dominika Kościelniak
pedagog specjalny - logopeda

Warto przeczytać:
Bogdanowicz M, "Metoda Dobrego Startu”, WSiP
Bogdanowicz M, Barańska M, Jakacka E, "Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania”, Gdańsk 2007
Bogdanowicz M,”Ryzyko dysleksji”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2005
Opublikowane w: Metody edukacyjne
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

Co, gdzie, kiedy - Qlturka.pl

  • Nareszcie wakacje! I mnóstwo czasu na malowanie akwarelami, skręcanie balonowych przyjaciół, malowanie piaskiem i farbkami. Zapraszamy do salonu empik na cykl bezpłatnych warsztatów dla dzieci „Kreatywne lato". Bohaterem lipcowych warsztatów będzie przesympatyczny psiak - Reksio, który razem z Wami będzie skręcał, malował i sypał.
  • 4.07.2015 r. (sobota) na Rynku Staromiejskim w Toruniu odbędzie się POKAZ PRZEDPREMIEROWY najnowszej sztuki Teatru Baj Pomorski pod tytułem Legendy Toruńskie. Jest to sztuka w reżyserii Ireneusza Maciejewskiego. Wstęp bezpłatny.
  • Rusza kolejna edycja wakacyjnych spotkań ze średniowieczem pod nazwą ŚREDNIOWIECZE DA SIĘ LUBIĆ. Jak co roku Muzeum Historyczne Miasta Krakowa przygotowało szereg atrakcji nie tylko dla miłośników tej barwnej epoki, ale także dla każdego kto chciałby w sposób namacalny doświadczyć życia w dawnych wiekach.

Warto przeczytać - Qlturka.pl

  • Wyścig Pokoju - czy dzieciom w XXI wieku ta nazwa jeszcze coś mówi? Czy zdają sobie sprawę, jakie emocje wyzwalały zawody kolarskie oglądane w telewizji oraz... gra w kapsle bijąca rekordy popularności na chodnikach i placach miast całej Polski? Jeśli nie, co bardzo prawdopodobne, warto je zachęcić. Kapsle to świetna zabawa!
  • „Lutofonie" to nowy projekt Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, skierowany do dzieci w wieku od 3 do 8 lat, a stworzony na okoliczność obchodów Roku Lutosławskiego. Ma na celu przede wszystkim zaznajomienie z twórczością kompozytora, ale chyba też zmianę wizerunku filharmonii jako bardzo poważnego miejsca.
  • Wiosna w pełni! Coraz więcej czasu spędzamy z dzieckiem na świeżym powietrzu. Podczas tych pierwszych spacerów warto ze sobą wziąć aparat, aby nie przegapić wyjątkowych momentów na zdjęcia. Oto kilka sprawdzonych zasad i pomysłów na kadry podczas spaceru z dzieckiem.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.