e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Porada dnia

Wydarzenia

Czytam egodziecka.pl

  • "Bardzo się cieszę, że powstał tak profesjonalny portal! Mogę tylko pogratulować."

    Anna z Mogilna

Reklama

Reklama

Partnerzy

Patronaty

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Najnowsze na forum

Metoda Dobrego Startu jako wszechstronna stymulacja rozwoju dziecka

dodano: 16-06-2011
W poszukiwaniu różnych sposobów i metod stymulujących rozwój dziecka, trafiłam na publikację Marty Bogdanowicz pt: „Metoda Dobrego Startu”. Przypomniałam sobie również, że metodę tę wiele lat temu stosowała już moja matka - nauczycielka, która „piosenką” wdrażała ją w życie swoich podopiecznych. Idąc więc śladami matki, kierowana chęcią bliższego poznania skuteczności owej metody, oraz coraz częstszymi problemami dzieci związanymi z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, postanowiłam pogłębić wiedzę z zakresu ww. metody. Dziś wiem, jak wielkie znaczenie odgrywa ona w mojej pracy.

Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez Martę Bogdanowicz na wzorach francuskiej metody Le Bon Depart, autorstwa Thei Bugnet. MDS adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz do dzieci starszych, których rozwój psychoruchowy przebiega z pewnymi nieprawidłowościami. Założeniem tej metody jest wszechstronne wspomaganie rozwoju dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji - językowych, wzrokowych, słuchowych, czuciowych (ruchu i dotyku), motorycznych oraz ich współdziałania. MDS kładzie też duży nacisk na ustalenie ręki dominującej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Stymulowanie wszystkich wymienionych funkcji odgrywa bowiem ogromną rolę w nauce pisania i czytania.

Podstawę zajęć prowadzonych MDS stanowi piosenka, której tekst służy do ćwiczeń rozwijających mowę, melodia zaś do wykonywania ćwiczeń w rytm tej piosenki i ćwiczeń ruchowych na instrumentach muzycznych, woreczkach i tackach wypełnionych kaszą oraz wielozmysłowego uczenia się i odtwarzania różnymi technikami figur geometrycznych i liter.
Metoda ta wpływa niezwykle twórczo na dzieci i wymaga tego samego od prowadzącego zajęcia.
MDS rozwija komunikację zarówno językową (mowę, czytanie, pisanie), jak i niejęzykową przez co jest użyteczna w terapii logopedycznej!

Dla logopedy MDS odgrywa dużą rolę w kształtowaniu kompetencji językowej zarówno w aspekcie odbioru, jak i budowania wypowiedzi. Metoda ta przewiduje stymulację mowy w trzech aspektach:
- fonologicznym (ćwiczenia różnicowania dźwięków mowy; dokonywanie analizy i syntezy logotomowej, sylabowej i fonemowej);
- syntaktycznym (wyodrębnianie w tekstach zdań i słów; ustalanie poprawności wyrazów i zdań pod względem gramatycznym; przekształcanie form gramatycznych);
- semantycznym (poszerzanie słownictwa; definiowanie wyrazów i ich kategoryzacji).
Wszystkie wymienione ćwiczenia są bardzo skuteczne w pracy z  dziećmi zarówno z grupy ryzyka dysleksji jak i osób z opóźnionym rozwojem psychoruchowym. Prowadzone ćwiczenia pozwalają dzieciom uniknąć niepowodzeń szkolnych lub całkowicie je eliminują.
Dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym poprzez prowadzone ćwiczenia rozwijają aktywność umysłową, usprawniają psychomotorykę, a tym samym lepiej  funkcjonują w środowisku rówieśniczym i szkolnym.

MDS ma również aspekt diagnostyczny. Na podstawie obserwacji dziecka, analizy trudności występujących przy wykonywaniu ćwiczeń oraz popełnianych błędów pozwala wnioskować o ich przyczynach - o rodzaju i głębokości zaburzeń.

MDS można i należy wykorzystywać do pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju (w celu stymulowania ich rozwoju) tak jak i z dziećmi z zaburzonym rozwojem (w celu terapii zaburzeń rozwojowych). Służą temu następujące formy MDS:
1.    Piosenki do rysowania - do wspierania rozwoju młodszych dzieci (od 4 roku życia) oraz starszych z opóźnionym rozwojem.
2.    Piosenki i znaki - dla uczniów klas 0 i I oraz dzieci z tzw. ryzyka dysleksji, w celu przygotowania ich do nauki czytania i pisania w okresie poprzedzającym naukę liter.
3.    Piosenki i litery - dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania w klasie 0 i I oraz dla uczniów dyslektycznych.

Wszystkie te formy MDS nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy, początkowo na materiale nieliterowym, następnie na materiale liter drukowanych i pisanych.

Zajęcia MDS mogą być prowadzone w grupie i indywidualnie. Podczas zajęć grupowych można pracować także indywidualnie z dzieckiem o poważniejszych  zaburzeniach rozwoju, od czasu do czasu umożliwiając mu włączenie się do zabawy. Metoda ta oddziałuje korzystnie na procesy emocjonalne i zachowania społeczne dzieci.

MDS jest coraz szerzej stosowana w terapii dzieci z uogólnionymi i głębszymi zaburzeniami  takimi jak: autyzm, porażenie mózgowe czy niepełnosprawność intelektualna.

Metodę tę często stosuje się w połączeniu z Metodą Ruchu Rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne. MDS rozwija głównie funkcje poznawcze i ruchowe, zaś MRR wspomaga głównie rozwój emocjonalny, społeczny i motoryczny.

Praca Metodą Dobrego Startu wymaga zarówno od prowadzącego jak i od dzieci dużych pokładów energii, ale nie ma nic równie motywującego i satysfakcjonującego od myśli, że nawet przy najcięższej pracy zawsze będzie towarzyszyć nam piosenka!

Dominika Kościelniak
pedagog specjalny - logopeda

Warto przeczytać:
Bogdanowicz M, "Metoda Dobrego Startu”, WSiP
Bogdanowicz M, Barańska M, Jakacka E, "Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania”, Gdańsk 2007
Bogdanowicz M,”Ryzyko dysleksji”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2005
Opublikowane w: Metody edukacyjne
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

Co, gdzie, kiedy - Qlturka.pl

  • W okresie międzyświątecznym, w sobotę 27 grudnia, Księgarnia "Z Bajki" zaprasza dzieci na spotkanie z książką Astrid Lindgren pt. "Patrz, Madika, pada śnieg!". Polecamy!
  • Księgarnia dla dzieci Badet Ursynów zaprasza w okresie okołoświątecznym i noworocznym na zajęcia plastyczne, spotkania literackie, a także spotkanie etnograficzne. Na zajęcia obowiązują zapisy. Polecamy!
  • Mali Inżynierowie podczas codziennych spotkań będą rozwijać swoje zainteresowania i pobudzać wyobraźnię pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Podczas warsztatów dzieci własnoręcznie przeprowadzą mnóstwo doświadczeń chemicznych, zbudują i ożywią całą rodzinę robotów oraz stworzą układy elektroniczne, które będą świecić i brzęczeć! Na dzieci czeka moc atrakcji, w tym konkursy, zawody oraz upominki!

Warto przeczytać - Qlturka.pl

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.