e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Porada dnia

Wydarzenia

Czytam egodziecka.pl

  • "Egodziecka.pl bywa dla mnie źródłem inspiracji do pracy, a także przypomina mi niejednokrotnie o ważnych kwestiach."

    Agata - mama 10-letniego Tymona, Gliwice

Reklama

Reklama

Partnerzy

Patronaty

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Najnowsze na forum

Metoda Dobrego Startu jako wszechstronna stymulacja rozwoju dziecka

dodano: 16-06-2011
W poszukiwaniu różnych sposobów i metod stymulujących rozwój dziecka, trafiłam na publikację Marty Bogdanowicz pt: „Metoda Dobrego Startu”. Przypomniałam sobie również, że metodę tę wiele lat temu stosowała już moja matka - nauczycielka, która „piosenką” wdrażała ją w życie swoich podopiecznych. Idąc więc śladami matki, kierowana chęcią bliższego poznania skuteczności owej metody, oraz coraz częstszymi problemami dzieci związanymi z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, postanowiłam pogłębić wiedzę z zakresu ww. metody. Dziś wiem, jak wielkie znaczenie odgrywa ona w mojej pracy.

Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez Martę Bogdanowicz na wzorach francuskiej metody Le Bon Depart, autorstwa Thei Bugnet. MDS adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz do dzieci starszych, których rozwój psychoruchowy przebiega z pewnymi nieprawidłowościami. Założeniem tej metody jest wszechstronne wspomaganie rozwoju dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji - językowych, wzrokowych, słuchowych, czuciowych (ruchu i dotyku), motorycznych oraz ich współdziałania. MDS kładzie też duży nacisk na ustalenie ręki dominującej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Stymulowanie wszystkich wymienionych funkcji odgrywa bowiem ogromną rolę w nauce pisania i czytania.

Podstawę zajęć prowadzonych MDS stanowi piosenka, której tekst służy do ćwiczeń rozwijających mowę, melodia zaś do wykonywania ćwiczeń w rytm tej piosenki i ćwiczeń ruchowych na instrumentach muzycznych, woreczkach i tackach wypełnionych kaszą oraz wielozmysłowego uczenia się i odtwarzania różnymi technikami figur geometrycznych i liter.
Metoda ta wpływa niezwykle twórczo na dzieci i wymaga tego samego od prowadzącego zajęcia.
MDS rozwija komunikację zarówno językową (mowę, czytanie, pisanie), jak i niejęzykową przez co jest użyteczna w terapii logopedycznej!

Dla logopedy MDS odgrywa dużą rolę w kształtowaniu kompetencji językowej zarówno w aspekcie odbioru, jak i budowania wypowiedzi. Metoda ta przewiduje stymulację mowy w trzech aspektach:
- fonologicznym (ćwiczenia różnicowania dźwięków mowy; dokonywanie analizy i syntezy logotomowej, sylabowej i fonemowej);
- syntaktycznym (wyodrębnianie w tekstach zdań i słów; ustalanie poprawności wyrazów i zdań pod względem gramatycznym; przekształcanie form gramatycznych);
- semantycznym (poszerzanie słownictwa; definiowanie wyrazów i ich kategoryzacji).
Wszystkie wymienione ćwiczenia są bardzo skuteczne w pracy z  dziećmi zarówno z grupy ryzyka dysleksji jak i osób z opóźnionym rozwojem psychoruchowym. Prowadzone ćwiczenia pozwalają dzieciom uniknąć niepowodzeń szkolnych lub całkowicie je eliminują.
Dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym poprzez prowadzone ćwiczenia rozwijają aktywność umysłową, usprawniają psychomotorykę, a tym samym lepiej  funkcjonują w środowisku rówieśniczym i szkolnym.

MDS ma również aspekt diagnostyczny. Na podstawie obserwacji dziecka, analizy trudności występujących przy wykonywaniu ćwiczeń oraz popełnianych błędów pozwala wnioskować o ich przyczynach - o rodzaju i głębokości zaburzeń.

MDS można i należy wykorzystywać do pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju (w celu stymulowania ich rozwoju) tak jak i z dziećmi z zaburzonym rozwojem (w celu terapii zaburzeń rozwojowych). Służą temu następujące formy MDS:
1.    Piosenki do rysowania - do wspierania rozwoju młodszych dzieci (od 4 roku życia) oraz starszych z opóźnionym rozwojem.
2.    Piosenki i znaki - dla uczniów klas 0 i I oraz dzieci z tzw. ryzyka dysleksji, w celu przygotowania ich do nauki czytania i pisania w okresie poprzedzającym naukę liter.
3.    Piosenki i litery - dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania w klasie 0 i I oraz dla uczniów dyslektycznych.

Wszystkie te formy MDS nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy, początkowo na materiale nieliterowym, następnie na materiale liter drukowanych i pisanych.

Zajęcia MDS mogą być prowadzone w grupie i indywidualnie. Podczas zajęć grupowych można pracować także indywidualnie z dzieckiem o poważniejszych  zaburzeniach rozwoju, od czasu do czasu umożliwiając mu włączenie się do zabawy. Metoda ta oddziałuje korzystnie na procesy emocjonalne i zachowania społeczne dzieci.

MDS jest coraz szerzej stosowana w terapii dzieci z uogólnionymi i głębszymi zaburzeniami  takimi jak: autyzm, porażenie mózgowe czy niepełnosprawność intelektualna.

Metodę tę często stosuje się w połączeniu z Metodą Ruchu Rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne. MDS rozwija głównie funkcje poznawcze i ruchowe, zaś MRR wspomaga głównie rozwój emocjonalny, społeczny i motoryczny.

Praca Metodą Dobrego Startu wymaga zarówno od prowadzącego jak i od dzieci dużych pokładów energii, ale nie ma nic równie motywującego i satysfakcjonującego od myśli, że nawet przy najcięższej pracy zawsze będzie towarzyszyć nam piosenka!

Dominika Kościelniak
pedagog specjalny - logopeda

Warto przeczytać:
Bogdanowicz M, "Metoda Dobrego Startu”, WSiP
Bogdanowicz M, Barańska M, Jakacka E, "Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania”, Gdańsk 2007
Bogdanowicz M,”Ryzyko dysleksji”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2005
Opublikowane w: Metody edukacyjne
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

Co, gdzie, kiedy - Qlturka.pl

  • Akcja: EDUKACJA, to nowoczesny program edukacji teatralnej skierowany do czterech grup wiekowych: dzieci i ich rodziców, młodzieży licealnej i seniorów (+60). Wrocławski Teatr Pantomimy zaprasza od grudnia!
  • Egmont Polska serdecznie zaprasza wszystkich małych i dużych czytelników do odwiedzenia swojego stoiska nr A 32. Książki i komiksy podczas Targów będą podpisywać autorzy związani z wydawnictwem.
  • Family Cafe - nowe miejsce na mapie Poznania - zaprasza w piątek 31 października dzieci w wieku powyżej 3 lat wraz z rodzicami na Rodzinne Czary Mary! W programie wiele zajęć plastycznych związanych z tematyką Halloween.

Warto przeczytać - Qlturka.pl

  • „Cudze chwalicie, swego nie znacie..." - taka myśl towarzyszyła mi przez całą wizytę w Muzeum Wsi Radomskiej, które postanowiliśmy odwiedzić w pewien majowy dzień. Widzieliśmy wcześniej kilka skansenów w ich ojczyźnie, Szwecji; w Danii i Estonii - i każdy zachwycił nas bogactwem ekspozycji, panującym porządkiem i rozbudowanymi opisami obiektów. Nie spodziewaliśmy się, że na wyciągnięcie ręki, ok. 100 km od Warszawy znajduje się istna perełka, w której czas zatrzymał się w różnych momentach historii.
  • Każde miasto ma swoje podania i legendy - choć dużo w nich fantastyki, przekazują nam wiele cennych informacji. Pomagają rozszerzyć wiedzę o tradycji, zapoznać się z historią oraz rozwinąć poczucie lokalnego patriotyzmu. Oprócz wspólnego czytania można również zorganizować wspólną wycieczkę szlakiem baśni i legend.
  • Wizyta w prawdziwym teatrze dla małego dziecka to jest magia, to są czary, to jest coś, czego jako aktor z 30-sto letnim stażem pracy nie potrafię nazwać. Pamiętam jakim przeżyciem dla mnie, od wczesnego dzieciństwa, były wizyty w teatrze - o Pogotowiu Teatralnym z okazji dziesiątej rocznicy powstania opowiada czytelnikom Qlturki Tomasz Jankiewicz, "lekarz dyżurny".

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.