e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Porada dnia

Wydarzenia

Czytam egodziecka.pl

  • "Egodziecka.pl bywa dla mnie źródłem inspiracji do pracy, a także przypomina mi niejednokrotnie o ważnych kwestiach."

    Agata - mama 10-letniego Tymona, Gliwice

Reklama

Reklama

Partnerzy

Patronaty

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Najnowsze na forum

Niemowlę – 0-3 miesiące

dodano: 18-05-2011
Okres niemowlęcy jest czasem, w którym zmiany fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne są bardzo duże i zachodzą bardzo szybko. Z całkowicie bezbronnego noworodka maleństwo staje się zdolnym do samodzielnego przemieszczania się, wyrażania swoich potrzeb i komunikowania z otoczeniem dzieckiem.

Żadne z tych osiągnięć nie byłoby jednak możliwe bez wsparcia ze strony rodziców, ich miłości, czułości i zrozumienia. To rodzic jest adresatem sygnałów wysyłanych przez dziecko. Sposób, w jaki odczytuje i reaguje na zachowanie niemowlęcia jest bazą więzi łączącej go z maluszkiem. Na jej podstawie dziecko będzie opanowywać kolejne sprawności ruchowe, odkrywać otaczający je świat, nawiązywać relacje z bliskimi. Pierwszy rok życia jest etapem, który w znacznym stopniu determinuje dalszy rozwój maleństwa, jego pewność siebie, otwartość na świat oraz gotowość do samodzielnego radzenia sobie z przeszkodami.

Pierwszy kwartał życia: 0-3 miesiąc życia
Dziecko rodzi się wyposażone w szereg reakcji, zwanych odruchami, które ułatwiają mu adaptację w  nowym środowisku. Wraz z kolejnymi tygodniami życia noworodka część odruchów zaniknie, a na ich bazie rozwiną się mechanizmy ruchowe, podlegające kontroli. I tak wrodzony odruch chwytny dłoni, z którym noworodek przychodzi na świat, musi zaniknąć, aby dziecko zaczęło świadomie chwytać przedmioty, zarówno całą dłonią, jak i samymi paluszkami. Już w pierwszym miesiącu życia niemowlę  posiada zdolność poruszania kończynami w sposób wydzielony – robi to jednak bardzo chaotycznie i często nieskoordynowane machanie rączkami lub nóżkami stanowi dla dziecka dodatkowe źródło bodźców. Wraz z kolejnymi tygodniami ruchy dziecka staną się świadome i celowe – już w 3. miesiącu życia dziecko świadomie wyciągnie rączkę do podawanej mu grzechotki.

Podniesiony do góry noworodek zwija się w kłębek, tę pozycję przyjmuje również, gdy położy się go na brzuchu. Charakterystyczna u nowonarodzonego dziecka jest przewaga zginaczy nad prostownikami – rączki i nóżki są podkurczone, a dłonie zaciśnięte w piąstki. Początkowo słabe mięśnie karku, pod koniec pierwszego kwartału życia niemowlęcia pozwolą mu utrzymać główkę w pozycji na brzuchu. 3-miesięczne niemowlę stabilnie opiera się na przedramionach i unosi główkę, co umożliwia mu aktywne poznawanie otaczającego  świata.

Zdecydowanie najskuteczniejszym i najbardziej charakterystycznym narzędziem noworodka, służącym do komunikowania się z otoczeniem, jest krzyk. Maleństwo sygnalizuje w ten sposób swoje potrzeby – głód, mokrą pieluszkę, nudę lub złe samopoczucie. Głośny płacz dziecka powoduje zwykle szybką reakcję rodzica i zaspokojenie potrzeby – ta forma komunikacji jest więc niezbędna maleństwu do przetrwania. Z czasem rodzice nauczą się rozpoznawać sygnały wysyłane przez dziecko oraz skutecznie na nie reagować. Do tego niezbędna jest jednak niekończąca się cierpliwość w nauce dziecięcego języka. Mama i tata szybko zauważą, że płacz ich głodnego dziecka jest zupełnie inny od płaczu, który rozbrzmiewa, gdy dziecko poszukuje towarzystwa lub jest chore.  Na tej podstawie kształtuje się poczucie bezpieczeństwa maluszka, jego świadomość, że mama lub tata są w pobliżu i nic mu nie grozi. Więź niemowlęcia z rodzicami jest podstawą rozwoju umiejętności komunikacyjnych dziecka. Noworodek komunikuje się za pomocą krzyku, który w toku rozwoju przechodzi w różne formy wokalizacji. Maleństwo potrafi wydawać proste dźwięki, wzdychać, parskać oraz gruchać – etap ten nazywamy głużeniem. Dźwięki te nie mają charakteru komunikacyjnego, stanowią raczej pewną aktywność dziecka, która następnie jest wzmacniana przez rodzica, reagującego entuzjastycznie na pierwsze dźwięki wydawane przez dziecko. „Rozmowy” z maleństwem zachęcają je do dalszej komunikacji i stymulują rozwój mowy dziecka. Od krzyku dziecko przechodzi więc przez głużenie, a w kolejnych miesiącach także gaworzenie i zaczyna już świadomie „zagadywać” opiekuna.

W pierwszych miesiącach życia niemowlę jest zdolne do wysyłania otoczeniu sygnałów dotyczących jego stanu – dziecko aktywnie komunikuje swoje potrzeby. Szybka reakcja rodziców jest dla maluszka informacją, że rodzice są blisko i zawsze można liczyć na ich pomoc. Bardzo ważne w tym okresie jest zapewnienie dziecku warunków, w których jego potrzeby są za każdym razem zaspakajane. Jeżeli mama za każdym razem reaguje na wezwanie dziecka, uczy się ono, że jest dla mamy bardzo ważne. Podobnie jest ze snem – jeżeli każdego dnia czynności przygotowujące maluszka do snu mają stały, niezmienny przebieg, dziecko szybko zrozumie i zaakceptuje, że po kąpieli jest czas na sen. To rodzi poczucie bezpieczeństwa, które jest niezbędne dziecku zarówno do aktywnego poznawania otoczenia, ale również do podejmowania prób samodzielnego uspokajania się. Dziecko, którego potrzeby są spełniane, które jest otaczane ciepłem i miłością, będzie czuło się na tyle pewne, aby spróbować zaradzić problemowi przed wezwaniem rodzica. Przykładowo, dziecko szybko nauczy się, że włożenie rączki do buzi uspokaja i nie zawsze trzeba głośno wołać mamę, czasem wystarczy trochę poczekać.

Noworodek jest zdolny do odbierania bodźców wzrokowych, jego możliwości w tym zakresie są jednak bardzo ograniczone. Początkowo maleństwo najlepiej widzi przedmioty w odległości ok. 20 cm – w takiej odległości maluszek znajduje się w czasie karmienia piersią. Wraz z kolejnymi tygodniami dziecko będzie widzieć coraz lepiej. Widok obcej twarzy spowoduje znieruchomienie i konsternację, dziecko intensywnie będzie śledzić poruszającą się twarz. Dla 3-miesięcznych niemowląt charakterystyczny jest już tzw. „uśmiech społeczny” – skierowany do konkretnej osoby w celu lub w czasie komunikacji.

Daria Jaworska - psycholog dziecięcy, terapeuta, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, autorka bloga o psychologii małego dziecka www.mala-wielka-sila.blogspot.com
Opublikowane w: ABC rozwoju dziecka
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

Co, gdzie, kiedy - Qlturka.pl

  • Zostań mistrzem angielskiego! Rusza rejestracja do I edycji Mistrzostw Polski Uczniów w Języku Angielskim „Langloo CUP". Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
  • Centrum Edukacji i Zabawy KROPECZKA zaprasza dzieci na cykliczne zajęcia szachowe (dla dzieci szkolnych i przedszkolnych), ceramiczne oraz przygotowujące do przedszkola. Do grup można dołączyć w dowolnym momencie. Polecamy!
  • W listopadzie na scenie Teatru Lalek Guliwer najmłodsi będą mogli obejrzeć przedstawienia: "Aksamitny królik", "O mniejszych braciszkach św. Franciszka", "Koziołek Matołek", "Calineczka" oraz "Słowik".

Warto przeczytać - Qlturka.pl

  • Bajki stworzone przez dzieci? Czemu nie! Wszystko to w ramach projektu "Atelier animacji - śródmiejskie opowieści". Bezpłatne warsztaty animacji dla dzieci i młodzieży organizowane przez Fundację Atelier odbywały się od kwietnia do czerwca. Podczas warsztatów dzieci w wieku 9-12 lat i młodzież w wieku 13-16 lat pracowały nad tworzeniem filmów w technice animacji poklatkowej inspirowanych życiem dzielnicy Śródmieście.
  • Duża sala prestiżowego ośrodka kultury. Na scenie muzycy stroją instrumenty, akustyk robi ostatnie poprawki nagłośnienia - za chwilę zacznie się koncert. Ale coś jest inaczej niż zwykle - pomieszczenie wypełniają kolorowe poduszki, dzieci układają z nich budowle, robią wyspy i śmieją się tak szczerze, jak potrafią tylko najmłodsi! Tak zaczyna się każdy Koncert Dziecinnie Prosty.
  • O Muzeum Kolejnictwa na warszawskim Dworcu Głównym jest ostatnio głośno w mediach. Szkoda tylko, że nie z powodu 80. rocznicy działalności, którą obchodzi w tym roku, lub też w związku z otwarciem dla zwiedzających licznych lokomotyw (z czego szczególnie najmłodsi bardzo by się ucieszyli), ale przez trwającą od kilkunastu lat, a teraz odkurzoną, sprawę chęci odzyskania przez PKP S.A. zajmowanych przez Muzeum nieruchomości.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.