e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Reklama

Reklama

Porada dnia

Czytam egodziecka.pl

  • "Bardzo się cieszę, że powstał tak profesjonalny portal! Mogę tylko pogratulować."

    Anna z Mogilna

Partnerzy

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Alchemia rozwoju dziecka

dodano: 21-02-2012
Rozwój dziecka jest niczym alchemiczna przemiana, w wyniku której ujawniają się jego nowe właściwości. A alchemiczna przemiana ma swój rytm. Zarówno rozwój fizyczny, jak i rozwój emocjonalny czy intelektualny przebiegają w ustalonym i indywidualnym dla każdego dziecka tempie i przemian tych nie da się sztucznie przyspieszyć. Owszem, można starać się wyuczyć dziecko pewnych zachowań i umiejętności, ale wtedy nie będą one miały oparcia w tych osiągnięciach rozwojowych, które powinny zajść przed nimi.

Na przykład, jeżeli dziecko nie ma dobrego wyczucia równowagi albo nie potrafi w naturalny, a nie wyuczony sposób rozpoznawać stron swojego ciała, to bardzo trudno będzie mu się uczyć pisać i liczyć. Nawet jeżeli dziecko posiądzie te umiejętności, nie będą one osadzone w jego doświadczeniu i przez to później trudniej będzie mu z nich twórczo korzystać.

Zanim dziecko będzie w stanie wkroczyć w okres szkolny, potrzebuje wiele czasu, by ugruntować w sobie poczucie swojego ciała, odnajdywanie się w przestrzeni i czasie, w świecie swoich emocji, w końcu w kontaktach społecznych. To ciężka praca, którą jednak dziecko wykonuje chętnie i z zaangażowaniem, jeżeli jego energia nie jest kierowana na niewłaściwe dla niego w tym czasie aktywności.

Jak zatem rozpoznać, co jest właściwe? Dziecko, które ma możliwość swobodnego wyboru i dobrze zaaranżowaną przestrzeń, wybiera to, co jest dla niego najwłaściwsze. A w pierwszych latach życia najwłaściwszy jest swobodny ruch i zajęcia, które pozwalają manipulować rączkom różnego rodzaju przedmiotami i tworzywami, takimi jak drewniane klocki, szmaciane zabawki, patyki, piasek i woda.

Poza zaaranżowaniem bezpiecznej i różnorodnej przestrzeni, najlepszą pomocą będzie uświadamianie dziecku jego osiągnięć. Dzięki takiej świadomości dzieci mogą pójść dalej, opierając się o to, co już o sobie wiedzą.

Poprośmy dziecko, by pomogło nakryć do stołu i obserwujmy je, ale nic nie sugerujmy i nie poprawiajmy. W jaki sposób dziecko przyporządkowuje talerze do domowników? Czy raczej myśli „ten dla mamy, a ten dla taty...”, czy też „jest dwójka dzieci i dwójka dorosłych, więc potrzebujemy cztery talerze”?
Gdy skończy, możemy powiedzieć np.: „Brawo, umiesz ustawić dobrą liczbę talerzy na stole” albo „świetnie, liczenie do czterech nie sprawia ci już kłopotu”, a jeżeli nie skupia się na liczeniu tylko na tym, by nie wypuścić talerza z rączek: „jak ostrożnie nosisz talerze, wszystkie wylądowały bezpiecznie na stole”.

Kiedy dziecko po wielu próbach wejdzie na drzewo, przypieczętujmy to, mówiąc:  „Pracowałeś/aś nad tym wytrwale od wiosny i wreszcie ci się udało!”.

A gdy dziecko wpada w złość, jest smutne lub dumne z siebie, uświadamiajmy mu jego uczucia, zauważając i nazywając je – w ten sposób będzie mogło łatwiej rozeznać się w swoim świecie emocjonalnym.

Dla maleńkiego dziecka najlepszym sposobem wnoszenia świadomości w jego świat jest dotyk – dzięki niemu dziecko może poczuć swoje ciało i zaczynać coraz sprawniej się nim posługiwać.

Dziecko rozwija się we własnym tempie - nie pośpieszajmy go, nie porównujmy z innymi, nie dawajmy zadań, którym nie jest w stanie sprostać. Podążajmy za nim, towarzyszmy mu uważnie  i nazywajmy jego osiągnięcia, dzięki temu dziecko będzie twórcze, pewne siebie, a jego działania będą wypływać z wewnętrznych potrzeb. Z czasem nauczy się też uwzględniać potrzeby innych.

Anna Gabryjelska-Basiuk
- psycholog, dyplomowana psychoterapeutka psychologii procesu.  Prowadzi psychoterapię dorosłych, dzieci, par i rodzin oraz warsztaty i szkolenia dla dzieci i rodziców. Założycielka projektu Strefa Rodziców i ośrodka Za Progiem.
Opublikowane w: ABC rozwoju dziecka
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Komentarze

  • Umieszczone przez: Parental wtorek, 24 Marzec 2015 10:48
    Dziecko nie powinno nawet wiedzieć co znaczy nudzić się. Poza tym z dziećmi należy rozmawiać jak równy z równym pamiętając przy tym by nie blokować wyobraźni, kreatywności itd. Pozdrawiam Parental
  • Umieszczone przez: Dawid Grabski poniedziałek, 03 Listopada 2014 19:08
    Miałem dać wpis, ale widzę, że Robert napisał, to co chciałem.
    Lepiej jest skupić się na czystej obserwacji, jeśli już. Bo ja często nic nie mówię, chyba że dziecko samo prosi o moją uwagę.
    --
    http://www.nvc.zgora.pl/
  • Umieszczone przez: Robert środa, 29 Luty 2012 11:16
    Mam taką uwagę: może warto zmniejszać nasze (dorosłych w stosunku do dzieci) zewnątrz-sterowne akty motywacji typu: „Brawo, umiesz ustawić ..." czy „świetnie, liczenie do czterech ..." Stymulacja nagrodami sprawia, że:
    1. Trzeba z czasem trzeba podnosić jakość i wartośc "nagród" (także werbalnych)
    2. I tak przestają działać w dłuższym okresie czasu
    3. Sprawiają, że z biegiem czasu/dni dzieci tracą wewnętrzną motywację, działają w oczekiwaniu nagrody (albo wcale) i powtarzają: "NUDZI MI SIĘ" -- czego nigdy nie usłyszymy od 1 - 3 latka ...
    ostatnia propozycja - obserwacyjna: „jak ostrożnie nosisz talerze, wszystkie wylądowały bezpiecznie na stole” wydaje się znacznie trafniejsza z tego punktu widzenia

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.