e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama

Reklama

Reklama

Porada dnia

Czytam egodziecka.pl

  • "Jakiegokolwiek tematu nie szukałabym w portalu Egodziecka.pl - na taki trafiam - a to  o nauce czytania dla kilkulatków, a to o tym, jak postępować z niemowlakami, a to o tym, czy stosować kary, czy nagrody czy może żadne z nich..."

    ...

Partnerzy

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Pierwszy dzień w przedszkolu/rozstanie

dodano: 25-11-2013

Pierwszy dzień w przedszkolu jest sytuacją przede wszystkim nową, zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Jest więc zupełnie naturalnym, kiedy obie strony odczuwają nieznane wcześniej emocje. Często zdarza się, że rodzice przeżywają ten ważny dzień intensywniej niż ich pociechy. Czy więc wszystko zaczyna się od rodzica? Od sposobu wychowania?

A może adaptacji sprzyjają naturalne, wrodzone zdolności dziecka? Dzieci nie lubią być zaskakiwane, wolą stabilność i sytuacje dla nich bezpieczne, komfortowe. Uczęszczanie do przedszkola powinno być poprzedzone przygotowaniami i budowaniem z dzieckiem atmosfery bezpieczeństwa oraz zaufania. Ważne, aby maluch oswajał się z sytuacjami dla niego nowymi w przyjazny i dobrze kojarzący się sposób. Warto również pamiętać, że im spokojniejszy i bardziej wyciszony jest rodzic, tym większa szansa, że dziecko będzie łatwiej adaptowało się do pracy w grupie i nowych miejsc. Pójście do przedszkola jednak to duże wyzwanie, nawet dla bardzo otwartego i spontanicznego dziecka. Rozstanie - pozostawienie w przedszkolu nawet na krótki czas będzie łatwiejsze jeżeli nasza pociecha już wcześniej uczęszczała do żłobka lub miała styczność z rówieśnikami czy opiekunką.
 
Do nowej sytuacji zazwyczaj trudno jest się przyzwyczaić. Dziecko potrzebuje wtedy wsparcia i ciepłych słów, które koją niepokój. Jako rodzice możemy stykać się z najróżniejszymi problemami. Jednak pierwszy dzień w przedszkolu to specyficzna, nowa sytuacja, która może przyprawić o zawrót głowy, jeżeli brakuje świadomości jak skutecznie postępować. Przede wszystkim musimy pamiętać, że dzieci różnią się od siebie. Jedne zaklimatyzują się bardzo szybko i od razu rozpoczną zabawę z rówieśnikami, a innym potrzeba na to więcej czasu. Tak na prawdę wszystko zależy od osobowości dziecka, sposobu wychowania i stopnia poczucia bezpieczeństwa jakiego doświadczyło w rodzinie. Bardzo istotne jest okazywanie sobie uczuć i wsparcia od najwcześniejszych miesięcy życia. Takie dziecko uczy się bezpieczeństwa i zaufania w stosunku do rodzica. Także przewidywalność w rodzinie daje komfort psychiczny. Dziecko lubi kiedy plan dnia jest poukładany i mało stresujący. W rodzinach, w których panuje chaos i stresująca atmosfera może być znacznie trudniej o powodzenie. Takie dziecko jest napięte i doświadcza długotrwałego stresu.
 
Nawet jeżeli  odważy się pozostać w przedszkolu, przez pierwsze tygodnie może mieć trudności z przyzwyczajeniem się do otoczenia, w którym się znalazło. Nas rodziców, szczególnie powinny zaniepokoić długo utrzymujące się objawy takie jak: rozdrażnienie, agresja, płaczliwość, brak apetytu, wycofanie - niechęć do kontaktów, kłopoty ze snem. Dziecko przesadnie ciche i przygnębione nie włącza się do zabaw, trzyma się na uboczu. W takiej sytuacji rodzic powinien utrzymywać stały kontakt z nauczycielem i wspólnie pracować nad dzieckiem, aby wsparcie to dawało lepsze rezultaty. Mądre postępowanie rodziców i obserwacja nauczycieli mogą pomóc przełamać się nieśmiałemu dziecku i wdrożyć w nowy świat zabawy. W przypadkach szczególnie trudnych, gdzie dziecko zamyka się w sobie i nie uczestniczy w życiu przedszkola, może być potrzebny kontakt z psychologiem. Ten podsunie rodzicom rozwiązania i ćwiczenia, które samodzielnie będą mogli przepracować z dzieckiem. Przedszkole jest miejscem, w którym nasza pociecha nagle musi zacząć radzić sobie sama. Wiele obowiązków staje się przytłaczających.
 
 
Nadopiekuńczość rodzica daje wtedy o sobie znać w sytuacjach w których dziecko nie potrafi samodzielnie się ubrać, zawiązać bucika czy utrzymać prawidłowo widelca. Nadmierne jego wyręczanie, może być bardzo szkodliwe i sprawić, że będzie się ono bało próbować czegokolwiek nowego - także z lęku przed porażką czy wyśmianiem. Może denerwować się, kiedy najprostsze czynności sprawiają trudność - tutaj dziecko potrzebuje dużo wsparcia i wyrozumiałości. Ocenianie rodzica i brak równowagi pomiędzy wcześniejszym wyręczaniem, a późniejszym wymaganiem w przedszkolu, może przyspożyć więcej stresu niż pożytku. Mimo wszystko najważniejsza jest tutaj sfera emocjonalna i poczucie pozostawienia w przedszkolu. Ta bolesna rozłąka nieraz urasta w oczach dziecka i rodzica do ogromnych rozmiarów.
 
 
Często rodzice wymagają od niego zbyt wiele, rzucają na głęboką wodę, pozostawiają z emocjami, aby radziło sobie samo - bo takie jest życie, tak trzeba. Inni nie mogą opuścić przedszkola i przeżywają rozstanie o wiele silniej niż ich pociechy. Najważniejsze, aby dziecko wiedziało, czego ma się spodziewać, aby sytuacja była w miarę przewidywalna. Dobrze jest już w domu przećwiczyć sytuację rozstania i opowiedzieć dziecku co się wydarzy. Dobrze jest wytłumaczyć, że pozostanie w miejscu, w którym będą inne dzieci, będzie możliwość zabawy, poznania nauczycieli, a także o tym, że rodzice po zakończonej pracy odbiorą je z przedszkola. Warto powtarzać dziecku, że w przedszkolu spotka nowych przyjaciół, miłe panie, które zaopiekują się nim podczas nieobecności rodziców. Rodzic może również obiecywać niespodziankę w domu po powrocie z przedszkola. Nagradzanie jest bardzo istotne przy nauce samodzielności - chwalenie dziecka będzie więc przynosiło dobre efekty i zmotywuje je. Wszystkie objawy towarzyszące pozostawieniu w szkole czy przedszkolu są naturalne, ale warto pamiętać, że to mija! To stan, którego doświadcza każdy z nas, gdy nie zna sytuacji w której ma się znaleźć. To coś jak pierwszy dzień w pracy - nie wiemy czego się spodziewać, ale wychodzimy z uczuciem ulgi, i drugiego dnia idziemy pracować mniej napięci. Ponieważ wiemy czego się spodziewać i zwyczajnie co nas tam czeka.
 
 
 
O czym warto pamiętać?

  • Wstańcie odpowiednio wcześniej - Dziecko powinno mieć czas, aby przygotować się do nowej sytuacji, a także pożegnać z rodzicami. Czasami pożegnania mogą trwać długo, dopóki maluch się nie uspokoi. Rodzic może wziąć kilka dni urlopu, aby poświęcić je na przebywanie z dzieckiem w tym szczególnym momencie.
  • Dziecko doskonale wie co się dzieje z jego rodzicem, wyczuje niepewność, złość, irytację. Im spokojniejszy będzie rodzic tym większa szansa, że dziecko łatwiej zaadaptuje się do nowego środowiska.
  • Pozwól, aby dziecko zabrało do przedszkola ulubioną zabawkę, książkę, przedmiot. Będzie mu z tym raźniej
  • Przygotuj dziecko do pójścia do przedszkola. Pobaw się, zrób scenki, przybliż dziecku sytuację w której się znajdzie. Opowiedz kogo tam spotka, czego może się spodziewać, co jest dla niego istotne.
  • Ważny jest wybór odpowiedniego przedszkola, dobranie najlepszych warunków, nauczycieli. Poczucie bezpieczeństwa powinno być w tym wypadku najważniejsze - zarówno dla komfortu psychicznego dziecka jak i rodzica.
  • Jako rodzic nie uciekaj od razu z przedszkola, poznaj z dzieckiem salę, nowych kolegów, poobserwuj je przez jakiś czas. Te o wiele szybciej oswoi się z otoczeniem, gdy w zasięgu wzroku będzie miało rodzica.
  • Dzieci bardzo wrażliwe, źle będą znosiły krzyki i hałas. Dzieci nadpobudliwe mogą mieć problemy z koncentracją. Problem może wystąpić również w sytuacji, kiedy nasze dziecko nie jest przyzwyczajone do regularności i ustalonego rytmu. Już wczesniej mogło sypiać i jeść o dowolnych porach, dlatego trudno mu będzie przestawić się na zasady obowiązujące w przedszkolu. Jako rodzic bądź cierpliwy i wyrozumiały.
  • Nagradzaj dziecko za postępy i odwagę. Mów pozytywne wspierające, słowa, które będą mobilizowały je do pozostania w przedszkolu. Bądź konsekwentny, ale wspierający.
  • Zanim dziecko przyjdzie do przedszkola, zapraszaj znajomych, przyjaciół z dziećmi. Twój maluch powinien oswajać się z rówieśnikami jeszcze przed wiekiem przedszkolnym.

 
Życzę powodzenia!

Anna Zgierska - absolwentka psychologii o specjalności psychologia rodziny na UMCS.

 

Opublikowane w: Emocje

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.