Konwersacja z dwulatkiem, czyli jak stymulować rozwój mowy

Podsuwaj dziecku słowa – rozwijaj już użyte przez dziecko zdanie, np. jeśli powie: „Ten pies jest fajny”. Powiedz: „Ten pies jest bardzo fajny i ma piękny puszysty ogon”.
 
Bądź konkretna i precyzyjna – jeśli chcesz pokazać dziecku uciekającego kota, nie wystarczy powiedzieć: „Spójrz!”. Dziecko z takiego komunikatu nie będzie wiedziało, na co ma patrzeć. Lepiej powiedz: „Spójrz, jaki ładny kot biegnie w stronę lasu”.
 
Opisuj świat. Ubarwiaj świat swojego dziecka. Dodaj do opisu wiele przymiotników. Zamiast powiedzieć: „Ładny dom”, powiedz: „Spójrz, jaki ładny dom z brązowym dachem i żółtymi oknami. W oknach są śliczne czerwone kwiaty”.
 
Używaj bardziej złożonych zdań. Gdy dziecko było młodsze, rozsądnie było się z nim porozumiewać prostymi zdaniami, lecz teraz  należy zacząć używać poleceń dwu lub trzyczęściowych, np. „Podejdź do misia, podnieś go i połóż obok innych zabawek”. Zacznij również używać czasowników w czasie przeszłym, np. „Ugotowałam dla nas obiad”, „Czytaliśmy razem wesołą bajkę” oraz używaj zaimków. Bądź zawsze gotowa do powtórzenia, w razie gdyby dziecko nie zrozumiało za pierwszym razem.
 
Nie przestawaj konwersować. Nawet jeśli twoje dziecko nie mówi jeszcze pełnymi zdaniami, na pewno potrafi coś dodać, coś dopowiedzieć, niech bierze czynny udział w rozmowach. Rozmawiajcie o różnych rzeczach, np. o wydarzeniach z dnia codziennego, opowiadajcie bajki, niech opowie, co chciało by robić itp. Częste rozmowy wzbogacają słownictwo dziecka, a zarazem zachęcają do rozmów.
 
Ciągle zadawaj pytania. Pytania nie mogą być frustrujące dla dziecka, muszą  być aktywizujące słownictwo, a nie wymagające odpowiedzi Tak bądź Nie. Spróbuj pytania: „Co będziemy dzisiaj robić?”, „Co dzisiaj będziemy jeść?” itp.
 
Czytaj, czytaj, czytaj – czytanie, jak wiadomo, uczy i wzbogaca słownictwo.
 
Baw się w gry słowne. Podczas czytania bajki zadawaj dziecku pytania, pokazując palcem na obrazek, spytaj: „co to jest?”. Możesz również zachęcać malca do zgadywania, co wydarzy się w dalszym ciągu bajki. Innym sposobem na zabawy słowne jest zabawa z przyimkami – do tego potrzebujesz jakiegoś pudełka i kilku małych przedmiotów.
Weź pudełko do ręki i połóż na/pod /obok/za/w/ nim  zabawkę i pytaj, gdzie jest. Pomagaj, jeśli dziecko tego potrzebuje.
 
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą we wspieraniu rozwoju mowy u waszych dzieci. Ćwiczmy razem z nimi, a w przyszłości będą nam wdzięczne.