e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
Reklama
newsletter

Porada dnia

Wydarzenia

Czytam egodziecka.pl

  • "Informacje prezentowane w Egodziecka.pl są bardzo przystępnie przekazywane - polecamy portal rodzicom naszych pacjentów"

    LOBUS Pracownia Diagnozy i Terapii Dziecka, Gabinet Integracji Sensorycznej

Reklama

Reklama

Partnerzy

Patronaty

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Najnowsze na forum

Wielkie początki mowy dziecka. Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy po pierwszym roku życia

dodano: 30-08-2011
Niełatwo być matką, a jeszcze trudniej być matką, na której ciąży zawodowa odpowiedzialność za prawidłowy rozwój mowy (jak to dzieje się w przypadku, gdy matka jest logopedą). Z wielką niecierpliwością nasłuchuję pierwszych słów mojego czternastomiesięcznego synka. Wszyscy wokoło oczekują, że syn logopedy zacznie mówić bardzo wcześnie i od razu prawidłowo! Tymczasem mój syn rozkoszuje się raczej w swej radosnej, sylabowej paplaninie i dziwacznych okrzykach. Owszem, zdarza mu się nazywać domowników (mama, tata, baba, dada) czy ulubione zabawki i zwierzęta, ale rzadko i najczęściej zupełnie przypadkowo. Czy na tym etapie swojego rozwoju powinien mówić więcej?


Każda mama, tak jak ja, bacznie obserwuje rozwój swojego dziecka. Niektóre dzieci dość wcześnie zaczynają chodzić, innym dzieciom nabywanie tej umiejętności przychodzi z nieco większym trudem. Podobnie dzieje się również z rozwojem mowy. Wszystko zależy od indywidualnego tempa rozwoju każdego dziecka.

Początek drugiego roku życia dziecka niesie ze sobą szereg zmian w zakresie jego komunikacji z otoczeniem. Dziecko, które opanowało umiejętność samodzielnego przemieszczania się z miejsca na miejsce, otrzymuje możliwość wnikliwego poznawania świata. Narasta w nim chęć wyrażania potrzeb i przekazywania pewnych informacji. Dziecko zaczyna posługiwać się kilkoma lub kilkunastoma słowami, rozumianymi najczęściej tylko przez najbliższe otoczenie.

Dziecko nazywa domowników: „mama”, „tata”, „baba”, „dada” i swoje ulubione zabawki np.: „ba” (piłka), „mi” (misio). Dorośli, słysząc tę radosną paplaninę, starają się „pomóc” i zalewają  dziecko potokiem trudnych i nieznanych słów: „powiedz, co robi bruum?!”; „zobacz, jaką mam piękną piłkę?! - Co mama ma pięknego? Powiedz, co mama ma?”. Rzecz jasna, niezwykle ważne jest, aby otaczać dziecko prawidłowymi wzorcami wymowy, ale trzeba pamiętać, że małe dziecko nie potrafi wyodrębnić z tego potoku słów nazw odnoszących się do osób i przedmiotów! Znacznie łatwiej zrozumieć dzieciom onomatopeje - wyrażenia dźwiękonaśladowcze, które dają  możliwość łatwego powtórzenia, co w konsekwencji prowadzi do samodzielnego nazywania. Tak dzieje się, kiedy bawimy się z dzieckiem figurkami zwierząt.   

Dzieci w tym wieku używają słów, które często słyszą w mowie domowników, np.: „daj”, „papa”, „nie”, „nunu”. Jedno słowo występuje w funkcji całego zdania. Czasami trzeba zagłębić się w wypowiedź dziecka, żeby prawidłowo ją zrozumieć. Dobry przykład stanowi słowo „bu” (but), który w języku dziecka może oznaczać nie tylko but, ale może być też prośbą dziecka o wyjście na dwór.  

Zrozumienie dziecięcych przekazów jest bardzo ważne dla dalszego procesu kształtowania mowy. Dziecko, produkując swoją wypowiedź, obserwuje reakcje dorosłych, a te stanowią motywację do podejmowania dalszych wysiłków komunikacyjnych. Dziecko musi zauważyć sprawczą moc mowy!

Zanim dziecko zacznie mówić, musi rozumieć kierowane do niego słowa. Roczne dziecko rozumie tylko kilka komunikatów, reaguje na zakaz „nunu”, potrafi też przyporządkować kilka rzeczowników osobom i przedmiotom z najbliższego otoczenia. Częste powtarzanie przez dorosłych danego słowa przyspiesza jego zrozumienie i zapamiętanie przez dziecko. Mój syn doskonale rozumie, co oznacza częste, codziennie powtarzane słowo „myć”. Kiedy tylko je usłyszy szeroko się uśmiecha i rączkami masuje (myje) swój brzuszek.

W rozwoju mowy dziecka wielką rolę odgrywa gest wskazywania palcem. Niedługo po  pojawieniu się tego gestu, w mowie dziecka pojawiają się słowa. Przez jakiś czas słowo i gest idą ze sobą w parze, ale z czasem dziecko przekonuje się, że samo słowo jest wystarczające, aby przekazać informację lub wyrazić potrzebę.
Mowa dzieci na początku drugiego roku życia jest daleka od ideałów prawideł wymowy. Pozwólmy jej rozwijać się i rozkwitać we własnym tempie, pokazując dziecku, jak wiele radości dostarcza wzajemne obdarowywanie się słowami.

Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy po pierwszym roku życia dziecka:
- wskazywanie przedmiotów i wypowiadanie ich nazwy, poparte onomatopejami, np.  osioł „io-io”, zegarek „cyk-cyk”, samolot „żżżż”, piłka „hop”, itp. (ważne, aby uchwycić moment, kiedy wzrok dziecka skupiony jest na nazywanej rzeczy);
- wielokrotne powtarzanie samogłosek: A,  O, AO, AOE;
- śpiewanie maluchowi dziecięcych wyliczanek;
- wspólne z dzieckiem naśladowanie zasłyszanych dźwięków z otoczenia: odgłów aut, samolotów, wirującej pralki;
- słuchanie dźwięków otoczenia z płyt CD (dostępnych na rynku wydawniczym);

Należy zwrócić uwagę na tempo mówienia do dziecka - powinno być wolniejsze od tempa mowy spontanicznej.
Niezwykłą wartość w procesie rozwoju mowy ma wspólne czytanie książeczek. Rodzic pokazuje obrazki i dokładnie je omawia, może też pytać dziecko o kolejne osoby i przedmioty na obrazkach.

Dominika Kościelniak
pedagog specjalny- logopeda

Warto przeczytać:
Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007
Opublikowane w: Uczenie się
Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

Co, gdzie, kiedy - Qlturka.pl

  • Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki zaprasza w najbliższą niedzielę na warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie: "Dzikie pola. Historia awangardowego Wrocławia". Warsztaty rodzinne to warsztaty na wystawach, organizowane przez Galerię Zachęta, skierowane są do rodzin z dziećmi w wieku 4-10 lat. Po obejrzeniu wystawy dzieci i rodzice, pod okiem animatorów, wykonują pracę plastyczną. Polecamy!
  • Projekt "Gdańsk miastem wielokulturowym" powstał z inicjatywy Magdy Bielesz. Artystka za pośrednictwem interwencji w przestrzeń publiczną Dolnego Miasta zwraca uwagę zarówno na wielokulturową tradycję Gdańska jak i współczesne procesy migracyjne. Działaniom artystycznym towarzyszą warsztaty twórcze dla dzieci prowadzone przez Bogusławę Gontarz. Na stronie internetowej projektu można znaleźć mapę obiektów oraz propozycje zajęć edukacyjnych.
  • Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie zaprasza w sierpniu dzieci w różnym wieku na twórcze zajęcia, m.in. z dźwiękiem i muzyką oraz całe rodziny na warsztaty familijne. Polecamy!

Warto przeczytać - Qlturka.pl

  • Ballerup - niewielka miejscowość pod Kopenhagą na tydzień (19-26 kwietnia 2009 - przypis redakcji) zmieniła się w centrum duńskiego teatru dla dzieci i młodzieży. Każdego dnia, od rana do wieczora w kilkudziesięciu miejscowych i okolicznych szkołach, przedszkolach oraz żłobkach granych było około pięćdziesięciu przedstawień.
  • Końcowe dni lipca i początek sierpnia to czas, kiedy przywołujemy w pamięci trudne i bohaterskie dni Powstania Warszawskiego. Muzeum Powstania Warszawskiego zorganizowało adresowaną do rodzin z dziećmi grę uliczną pt. „Żoliborz Żagwiący". Jej zadaniem było swoiste dotknięcie przeszłości. Jest bowiem ważne, by pielęgnować pamięć o historii narodu, bo „narody tracąc pamięć, tracą życie".
  • Wyobrażam sobie, jak jakaś mama wchodzi nocą do dziecięcego pokoju i słyszy dźwięk burzy i śmiech bandy dzieciaków. To znaczy, że jej dziecko czyta pod kołdrą „Magiczne drzewo”, ale czyta je w wersji cyfrowej – mówi Andrzej Maleszka, autor serii książek „Magiczne Drzewo” oraz reżyser serialu i filmu pod tym samym tytułem. Rozmawiamy tuż przed premierą cyfrowej wersji książki „Magiczne Drzewo. Tajemnica Mostu”.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.