e-book egodziecka

Zaprenumeruj newsletter, a otrzymasz od nas bezpłatnie e-book pt. „Rozwój dziecka w pierwszym roku życia”

Zapisz się do newsletter'a
 
newsletter

Reklama

Reklama

Porada dnia

Czytam egodziecka.pl

  • "Jakiegokolwiek tematu nie szukałabym w portalu Egodziecka.pl - na taki trafiam - a to  o nauce czytania dla kilkulatków, a to o tym, jak postępować z niemowlakami, a to o tym, czy stosować kary, czy nagrody czy może żadne z nich..."

    ...

Partnerzy

Informacja

Portal Egodziecka.pl zaprasza na praktyki i staże studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki, chcących współtworzyć wartościowe miejsce w Internecie, przeznaczone dla rodziców dzieci w wieku 0-10 lat. Szczegółowe informacje prześlemy zainteresowanym.
Prosimy o kontakt: kontakt@egodziecka.pl
Zapraszamy!

***   ***   ***
logo_polski_internet100_100

Po raz drugi startujemy w Konkursie Polski Internet!

Czy rodzeństwo może się dogadywać?

dodano: 14-08-2017
Czy rodzeństwo może się dogadywać?
Mając zaledwie 5 lat, marzyłam o młodszej siostrze, którą mogłabym czesać, ubierać, bawić się z nią, bronić i pomagać we wszystkim. To chyba najczęściej spotykane zjawisko wśród dzieci, kiedy pytam je o rodzeństwo. Niestety rzeczywistość wcale nie jest taka kolorowa. No to jak to jest z tym rodzeństwem?



Więcej

Eurosieroty – poważny problem społeczny

dodano: 20-07-2017
Eurosieroty – poważny problem społeczny
W ostatnich latach w Polsce obserwuje się zjawisko związane z migracją zarobkową. Emigracja w poszukiwaniu pracy przyczynia się do powstawania problemów związanych z edukacją, wychowaniem dzieci i młodzieży. Zmienił się tradycyjny model rodziny, ewaluuje także pojęcie rodziny. Pojawiło się niepokojące zjawisko, które zostało nazwane eurosieroctwem.
Więcej
Słowa kluczowe:

Uwaga wzajemna w czasie interakcji z rodzicem jest kluczowa dla rozwoju niemowląt

dodano: 22-06-2017
Uwaga wzajemna w czasie interakcji z rodzicem jest kluczowa dla rozwoju niemowląt
Uwaga wzajemna w czasie interakcji z rodzicem jest kluczowa dla rozwoju niemowląt – to wynik badania naukowców z Babylabu na Wydziale Psychologii UW Niemowlęta, które w czasie zabawy w wieku 5 miesięcy spędzały więcej czasu twarzą w twarz z rodzicem (tzw. uwaga wzajemna), w wieku 11 miesięcy potrafiły lepiej kontrolować swoją uwagę. Naukowcy z Pracowni Neurokognitywistyki Rozwoju – Babylab, opublikowali właśnie wyniki swoich badań w prestiżowym czasopiśmie naukowym Child Development.

Publikacja jest niewątpliwym sukcesem naukowców z Wydziału Psychologii UW – to pierwszy polski zespół naukowy, któremu udało się opublikować wyniki badań w tym czasopiśmie. Artykuł autorstwa pracowników i studentki Pracowni (Babylab UW) – w składzie Alicja Niedźwiecka, Sonia Ramotowska i Przemysław Tomalski – nosi tytuł „Mutual gaze during early mother-infant interactions promotes attention control development”. Badania zostały sfinansowane dzięki grantowi Narodowego Centrum Nauki.

Analiza interakcji rodziców i niemowląt

W badaniu wzięło udział 55 par matka –niemowlę, które dwukrotnie odwiedziły Babylab: gdy dziecko było w wieku około 5, a następnie 11 miesięcy. Naukowcy sprawdzali, w jaki sposób to, co dzieje się podczas swobodnej zabawy rodzic –niemowlę, wiąże się z późniejszym rozwojem umiejętności kontroli uwagi u dziecka. W nagraniach wspólnej zabawy zespół Babylabu analizował jak dużo czasu mama i niemowlę jednocześnie patrzą na siebie twarzą w twarz w stosunku do czasu spędzonego na obserwacji otoczenia oraz zabawek. Podczas tej samej wizyty niemowlęta wykonywały zadanie mierzące rozwój kontroli uwagi wtedy, gdy konkurują o nią różne bodźce na ekranie. Szybkość przenoszenia uwagi pomiędzy tymi bodźcami była mierzona za pomocą eyetrackera, czyli urządzenia monitorującego ruchy oczu malucha.

Wczesne interakcje mają znaczenie dla rozwoju

Badanie wykazało, że niemowlęta, które w czasie zabawy z rodzicem w wieku 5 miesięcy spędzały z nim więcej czasu twarzą w twarz (tzw. uwaga wzajemna), w wieku około 11 miesięcy łatwiej przenosiły uwagę pomiędzy konkurującymi bodźcami na ekranie eyetrackera. Kluczowym czynnikiem okazała się uwaga wzajemna, a szczególnie czas trwania wspólnego kontaktu wzrokowego rodzica i malucha.

Wynik ten wzbogaca nasza wiedzę o rozwoju psychicznym, ponieważ pokazuje, że wczesne interakcje społeczne mają duże znaczenie dla rozwoju, nie tylko w zakresie emocji czy umiejętności społecznych, ale także poznawczych.

Nasze badanie wskazuje, że „bycie z” dzieckiem i podzielanie doświadczeń we wspólnej zabawie w pierwszych miesiącach życia znacząco wpływa na rozwój zdolności skupiania uwagi. To co rodzic i niemowlę robią w trakcie zabawy ze sobą każdego dnia ma znaczenie dla ćwiczenia umiejętności uwagowych, które dziecko będzie wykorzystywać przez całe życie. Lepsze przenoszenie uwagi przekłada się bowiem na sprawniejsze wykonywanie zadań i planowanie działań– wyjaśnia kierownik Babylab, dr hab. Przemysław Tomalski.

Babylab UW – pierwsze takie laboratorium w Polsce

Babylab UW na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego jest pierwszym w Polsce laboratorium zajmującym się badaniem rozwoju mózgu i rozwoju poznawczego niemowląt i małych dzieci. Głównym celem badań jest zrozumienie, w jaki sposób różne czynniki ochronne i czynniki ryzyka wpływają na kształtowanie się indywidualnych ścieżek rozwoju dzieci. Wraz z innymi europejskimi ośrodkami Babylab UW prowadzi badania nad nowymi metodami wczesnego wykrywania ryzyka autyzmu i innych zaburzeń rozwojowych. Pracownia w swoich badaniach wykorzystuje najnowocześniejsze metody badawcze, zaprojektowane specjalnie z myślą o niemowlętach – w tym eyetracker, który pozwala rejestrować ruchy oczu dziecka, a także urządzenia do nieinwazyjnego badania aktywności mózgu, takie jak EEG (elektroencefalografia) oraz NIRS (spektroskopia bliskiej podczerwieni).

Babylab UW zaprasza Małych Naukowców do udziału w badaniach

Obecnie w Pracowni Babylab realizowane są dwa projekty dotyczące rozwoju mowy – projekty „BaGa!” i „Gadające Głowy”. Ich celem jest lepsze zrozumienie, w jaki sposób Maluchy poznają i rozróżniają dźwięki mowy oraz w jaki sposób łączą informacje o twarzach i mowie pochodzące z różnych narządów zmysłów, np. ruchy ust oraz dźwięki.

Do udziału w projektach Babylab zaprasza rodziców i niemowlęta w wieku od 4 do 11 miesięcy z terenu Warszawy i Mazowsza. Rodziny z młodszymi Dziećmi również mogą zgłaszać się do bazy uczestników. Naukowcy skontaktują się z rodzicami, kiedy dziecko osiągnie odpowiedni wiek do udziału w jednym z bieżących projektów.

Zgłoszenia należy nadsyłać poprzez formularz na stronie psychologia.pl/babylab lub drogą mailową, na adres:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

O Wydziale Psychologii UW

Wydział Psychologii UW to połączenie tradycji z nowoczesnością - nowoczesny ośrodek badawczy z ponad 100 letnią tradycją, w którym realizowane są projekty we współpracy z innymi ośrodkami z kraju i całego świata. Lider Rankingu Kierunków Studiów psychologicznych Perspektywy 2017. Wydział Psychologii UW to prestiżowy ośrodek dydaktyczny i naukowy prowadzący jednolite studia magisterskie w dziedzinie psychologii.

Wykwalifikowana, zaangażowana i różnorodna kadra, zespoły badawcze prowadzące projekty naukowe finansowane z funduszy m.in. NCN, NCBiR, MNiSW, możliwość dopasowania ścieżki rozwoju do zainteresowań to tylko niektóre z zalet Wydziału Psychologii UW. Wydział Psychologii UW to także społeczność osób aktywnych, ambitnych, których cechuje ciekawość świata i w grono których wchodzą specjaliści nie tylko z Polski, ale i innych krajów Europejskich oraz Stanów Zjednoczonych.































Więcej

Wyzwania współczesnego rodzicielstwa

dodano: 05-06-2017
Wyzwania współczesnego rodzicielstwa
Bycie rodzicem to skomplikowana sprawa. Poczucie szczęścia, jakie niesie ze sobą pełnienie tej roli, jest naprawdę wyjątkowo głębokie i intensywne. Natomiast trudności i problemy, jakie się z tym wiążą, nie dadzą się zaliczyć do błahych. Przyjrzyjmy się im nieco.
Więcej
Słowa kluczowe:

Ona, ono, on! O redefinicji relacji

dodano: 30-05-2017
 Ona, ono, on! O redefinicji relacji
Chusta czy nosidełko? Miś szumiś czy pozytywka? Kołyska czy łóżeczko? Tyle decyzji, tyle rzeczy do zaplanowania. Przyszłe mamy coraz skrupulatniej przygotowują się do macierzyństwa. Planowaniom i przygotowaniom towarzyszy coraz większe urefleksyjnienie tego, jak sama ciąża i pojawienie się dziecka może wpłynąć nie tylko na ich życie, ale również na relacje między przyszłymi rodzicami oraz rodzicami a pojawiającym się w ich życiu maleństwem. 
Więcej

Ciekawe książki

Pracownie i gabinety

Gabinety i poradnie psychologiczne, ośrodki pomocy i centra rozwoju. Jeśli szukasz wsparcia, pomocy psychologa, pedagoga czy logopedy, sprawdź w naszej bazie, wybierając odpowiednie województwo.

Jeśli prowadzisz poradnię, gabinet psychologiczny lub w inny sposób wspierasz dzieci, rodziców, rodziny i chcesz zaistnieć w naszej bazie, napisz: kontakt@egodziecka.pl

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Polityka Prywatności.